ليه دائماً إيران بتضرب إسرائيل بالليل؟
Jun 17, 2025•Channel
AI Analysis
Data from YouTube Data API v3•Updated Just now
Video Overview
Video Details
PublishedJun 17, 2025
Duration0:44
Video IDjBmPOTZh6MA
Languagear
CategoryNews & Politics
PrivacyPublic
Made for KidsNo
Video TypeYouTube Short
Performance Metrics
Views38.7K
Likes979
Comments13
Engagement Rate2.56%
Likes per 100 views2.53
Comments per 1K views0.34
Description
ليه دايمًا القصف الإيراني بيحصل بالليل؟
فيه سببين مهمين:
الأول : عسكري… الصواريخ بعيدة المدى بتشتغل بوقود سائل، ودي محتاجة تزويد دقيق بالأكسجين قبل الإطلاق، والعملية دي لازم تتم في هدوء وبعيد عن عيون الأقمار الصناعية… دا غير كمان سبب بديهى جداً , وهو ان الليل غطاء مثالي لتقليل نسبة رصد الصاروخ .
الثاني : سبب نفسي … القصف بالليل بيمنع الجنود من النوم، وبيهز أعصابهم، وبيخلي القادة زي نتنياهو مستنزَفين ذهنيًا طول الوقت.
والمفاجأة؟ .. إيران لسه ما استخدمتش الصواريخ المتطورة حتى الان
اللي فات دا كله كان مجرد إحماء